שאלות ותשובות בנושא וירוס כופר

מה זה וירוס כופר וכיצד תוכלו להתגונן בפניו? לפניכם מספר שאלות ותשובות בנושא וירוס כופר

מהו וירוס כופר?

וירוס כופר ו/או תוכנת כופר הוא למעשה סוג של וירוס שמטרתו להגביל את הגישה למערכות המחשוב בהן אתם עושים שימוש וזאת במטרה מכוונת מראש לסחוט אתכם בדרישת תשלום כספי שרק לאחריו תוסר המגבלה. תוכנות כופר הידועות בשם הכללי Ransomware הפכו בשנים האחרונות לנפוצות ומדי יום מתקיימות עשרות מתקפות סייבר במסגרתן נעשים ניסיונות להחדרת תוכנת כופר למיליוני מחשבים ומערכות מחשב מסביב לעולם.

וירוס כופר

מהם הנזקים הנלווים לוירוס כופר?

מתקפות וירוס כופר נועדו ברוב המקרים לצרכי סחיטת תשלום מאותו אדם/גוף שלמחשביו הוחדר הוירוס, כאשר לאחר התשלום הנעשה ברוב המקרים באמצעות המטבע הווירטואלי (ביטקון), מוסרת ההגבלה על הקבצים. יחד עם זאת, חשוב לציין שכאשר וירוס חודר למערכות המחשוב של חברות, ארגונים ובתי עסק, הוא יכול להשפיע באופן ישיר על התנהלות החברה ואף לגרום לה לנזקים כספיים מעבר לדרישת התשלום.

איזה סוגי וירוס כופר קיימים?

ישנם שני סוגים עיקריים של וירוס כופר, כאשר המורכב ביניהם יודע לבצע הצפנה לקבצים המצויים על גבי הכונן הקשיח, ואילו השני הידוע בשום תוכנת כופר לא מצפינה למעשה נועל את המערכת ומציג הודעת שווא כי לא ניתן לגשת לקבצים. בשני המקרים, הוירוס חודר לתוך המערכת בשיטת ה-סוס הטרויאני באמצעות קובץ הנראה כביכול תמים המגיע באמצעות הדוא"ל. חשוב לציין שעם השנים, כל סוגי הוירוסים משתכללים ונעשים קשים יותר להסרה, ולכן, הדרך המומלצת ביותר למניעת מתקפות כופר היא נקיטת אמצעים שונים המסייעים למנוע התקפת כופר בזמן אמת וקבלת שירות מקצועי מטעם חברות העוסקות ומתמחות בפתרונות אבטחה.

וירוס כופר – כיצד ניתן להתגונן?

שימוש בתוכנות אבטחה, עדכון תמידי של תוכנות האבטחה והגדרת אבטחה לחסימת תוכנות כופר ידועות, הן רק חלק מהפעולות המומלצות על ידי מומחי אבטחה לצרכי התגוננות מפני מתקפות כופר. יחד עם זאת, חשוב לציין שפעולות המנע המקדימות הופכות להיות אפקטיביות כאשר משתמשי המערכת נוקטים באמצעי זהירות בכל הנוגע לפתיחת קצבים מעוררי חשד. חשוב לציין שגם במקרים בהם וירוס הכופר הצליח לחדור את מנגנוני האבטחה, ניתן לבצע פעולות לשחזור המידע. פעולות אלו מיושמות על ידי מומחי אבטחת מידע המתמחים בנטרול תוכנות כופר וביטול הצפנה של וירוס. יחד עם זאת, קיימות תוכנות כופר המונעות כל פעולת שחזור קבצים, ולכן, קיים הכרח בגיבוי קבצים ושמירתם באמצעים חיצוניים כגון דיסק און קי וכדומה. אחת מהדרכים האפקטיביות לגיבוי קבצים וחומרים שונים המצויים על גבי מערכות המחשוב היא באמצעות גיבוי בענן המאפשר שחזור מהיר של הקבצים שלגביהם הוטלה חסימה במסגרת מתקפת כופר. למידע נוסף על גיבוי בענן ופתרונות אבטחה למניעת מתקפות כופר.